Conversion
Rate
Optimization -
Hvad, Hvordan og Hvorfor?
Med CRO (Conversion Rate Optimization) undgår man gætteri og risikable satsninger vedr. firmaets hjemmeside-design til fordel for videnskabelig sikkerhed og stabile forbedringer, men hvordan? Her er en introduktion til CRO.
- Af: Rasmus Tue Jørgensen
- 7. september, 2022
Der er en grund til, at verdens største online virksomheder bygger deres hjemmesider ved hjælp af datadrevne CRO-strategier
Årsagen er selvfølgelig, at virksomhedernes omsætning stiger markant derved. CRO eliminerer nemlig gætteri og risikable satsninger omkring godt markedsføringsdesign og erstatter det med videnskabelig sikkerhed og stabil forbedring.
Nogle prominente virksomheder, der har opbygget deres webplatforme via CRO, er fx:
Inden vi kommer nærmere ind på, hvad CSR går ud på, så kan du spørge dig selv, om ikke det giver god mening som virksomhed at overveje at udnytte samme metoder og strategier, som har banet vejen for Google, Facebook, Amazon og Apple? De klarer sig jo ret godt, må man sige – og som du vil erfare i denne artikel, så er der faktisk tale om metoder, der virker lige så godt for mindre og mellemstore virksomheder, som de gør for verdens førende web-mastodonter.
Lad os undersøge, hvordan det kan være.
Vil du hellere tale med os personligt?
Så kan vi tage en snak om, hvad CRO kan (og ikke kan) gøre for din virksomhed.
Konventionelt "flot og professionelt" webdesign er utilstrækkeligt
CRO er løsningen på et problem ved konventionelt erhvervs-webdesign. Problemet kan opsummeres på følgende vis:
De fleste webdesignere er kreative og kunstneriske personer med en god fornemmelse for, hvad der ser godt og professionelt ud.
Med lidt erfaring i bagagen og nogle inspirerende forbilleder indenfor webdesign, kan de skabe flotte hjemmesider, som kunderne kan lide at bruge. Og det er jo godt, for når kunder kan lide at komme på besøg, så er der som regel også større chance for, at de køber noget under besøget.
Hovedparten af webdesignere – og ofte også deres kunder – konkluderer derfor lige til højrebenet, at den bedst mulige hjemmeside er flot, moderne og udstråler professionalisme, hvilket de da fastlægger som kriterierne for en effektiv firmahjemmeside.
Men der nogle alvorlige problemer ved den konklusion.
Målet med markedsføring er nemlig typisk ikke at skabe flotte hjemmesider - målet er at skabe salg eller leads
Er din virksomheds primære målsætning at være flot og smuk? – Eller er dens primære målsætning at øge omsætningen, overskuddet og virksomhedens økonomiske styrke og stabilitet?
Hvis det er økonomisk styrke, der er virksomhedens målsætning, så bør dette selvfølgelig også være målet med din markedsføring. Og eftersom hjemmesiden er en grundpille i virksomhedens markedsføring, så må vi stille spørgsmålet:
Giver det mening at basere designet af din virksomhedshjemmeside på en designers mening om, hvad der er flot, hvis hovedmålsætningen med hjemmesiden egentlig ikke er, at den skal være flot men snarere, at den skal generere omsætning?
Nej, det gør det selvfølgelig næppe. Kriterierne for en god virksomhedshjemmeside må naturligvis være kriterier, der understøtter virksomhedens primære målsætning, som altså almindeligvis er økonomisk og ikke æstetisk.
Det betyder selvfølgelig ikke, at virksomhedens hjemmeside ikke må være flot og stilet, men hvis det beviseligt vil øge omsætningen at ændre den æstetiske linje hist og her, så vil du under en CRO-optimering vælge at gøre dette, uanset om din grafiske designer rynker på næsen.
Se fx Amazons hjemmeside her. Man må give dem, at det hjalp gevaldigt på deres visuelle udtryk, da de afskaffede den tisgule baggrundsfarve til fordel for en clean hvid, men til trods for dette, så må vi nok erkende, at der stadigvæk er meget lidt skønhed over deres webdesign. Ja, man kan vel nærmest kalde siden desideret uskøn og kaotisk. – Du kan til gengæld være fuldstændig sikker på, at den ser præcis sådan ud, fordi omfattende CSR med tiden har vist, at det får brugerne til at konvertere (dvs. i dette tilfælde at gennemføre køb) på platformen.
Men hvordan kan du tage ved lære af Amazons metoder og sikre dig, at din virksomheds hjemmeside på samme vis designes på en måde, der øger dens konverteringer og dermed indtjening? Og hvordan samarbejder webdesignere og online markedsføringsfolk typisk for at opnå dette?
SEO (Search Engine Optimization) er på rette vej, men når ikke i mål
De etablerede webbureauer er godt klar over den begrænsning, der er ved udelukkende at fokusere på det visuelt flotte ud fra æstetiske teorier og kunsternisk mavefornemmelse.
Derfor lægger de som regel stor vægt på hjemmesidens SEO (Search Engine Optimization), eller på dansk “søgemaskineoptimering”, i et forsøg på at få mere trafik og dermed flere potentielle kunder ind på hjemmesiden.
Hvad er SEO?
SEO går ud på at opbygge hjemmesiden med overskuelige strukturer, de rette links (både fra og til hjemmesiden), de rette valg af ord (keywords) og sætninger samt præcise, informative og letforståelige tekster, der gør det meget tydeligt overfor søgemaskinernes (fx Googles) algoritmer, at de bør sende brugere ind på netop denne hjemmeside.
Er din hjemmeside godt SEO-optimeret, vil den med tiden rangere højt og måske endda øverst i brugernes søgeresultater. Dette skaber mere trafik til din hjemmeside og mere trafik betyder som regel flere salg.
SEO er således på rette spor, fordi det er en anerkendelse af, at virksomhedens budskab og let tilgængelige information faktisk er det vigtigste, når man skal fange folks interesse. Ord og fortællinger rammer simpelthen bare hårdere og dybere end visuelle udtryk – også selvom visuelle udtryk og billeder rammer mere øjeblikkeligt.
Fx læser du stadigvæk denne artikel, selvom designet gradvist er blevet mindre og mindre komplekst. Ja, det er vel lige før, man slet ikke kan sige, der er noget design tilbage. Her er blot tekst på en hvid baggrund.
Hvilken grafik, illustration eller layoutmæssige dingenot ville have holdt dig interesseret bare halvt så længe, som det har taget dig at læse dette?
SEO er en lagsigtet (det tager typisk 6-9 måneder, før man ser resultater) strategisk satsning, som jeg vil kalde uundværlig for enhver seriøs virksomhedshjemmeside. Det kræver arbejde og udgør dermed en omkostning, men resultatet vil til gengæld virke for hjemmesiden mere eller mindre til evig tid uden yderligere omkostninger (i modsætning til fx reklamer i Google Ads eller på Facebook, som kun virker, imens du poster penge i dem).
God markedsføring kræver først og fremmest god kommunikation, som mere end noget andet er et spørgsmål om sprog. Dette anerkender man via SEO.
Men SEO er ikke godt nok
For selvom det er vigtigt, at din virksomheds hjemmeside tiltrækker sig opmærksomhed og trafik, hvilket man som sagt kan sørge for via SEO, så er trafik sådan set heller ikke dens primære målsætning – i hvert fald som regel ikke.
Den primære målsætning for din virksomhed er sandsynligvis stadigvæk omsætning.
Så det, at du måske får drevet en masse trafik ind på din hjemmeside, hjælper ikke meget, hvis kun en brøkdel af dem konverteres til gennemførte salg, leads, nyhedbrevstilmeldinger, eller hvad det nu er, du gerne vil have brugerne til.
Hvis nu bare man kunne vurdere, hvordan ens hjemmeside burde se ud og fungere for at sælge mest muligt, uden at være afhængig af subjektive antagelser om æstetisk skønhed og uden at afhænge blindt af forhåbninger om effekten af øget trafik. Det ville da være fantastisk, ikke?
Heldigvis er det præcis, hvad CRO gør muligt.
Med CRO kan man helt objektivt finde ud af, hvilke webdesignmæssige ændringer, der øger en hjemmesides konverteringer (altså den generering af salg eller leads)
CRO (Conversion Rate Optimization) løser problemet på en genial måde. Man behøver ingen æstetisk sans, man behøver ikke at kunne spå om kunders reaktioner, handlinger og beslutninger, og man er ikke afhængig af SEO som eneste vej frem. Man skal blot være systematisk og stole på sine data.
Hvordan fungerer CRO?
CRO består af en lang række videnskabelige test-metoder, der måler på en hjemmesides evne til at konvertere brugertrafik til omsætning.
Ved hjælp af bruger-test og statistisk data finder man ud af, hvad der forhindrer potentielle kunder i at gennemføre konverteringer (dvs. køb eller hvad man nu gerne vil have dem til at gøre på hjemmesiden).
Og via A-B test undersøger man, hvilke ændringer på hjemmesiden, der bedst fjerner disse forhindringer.
En ‘A-B test’ går ud på, at man tester forskellige versioner af samme grundlæggende ændringer på hjemmesiden (fx en A-version, hvor en knap er lysegrøn, og en B-version, hvor knappen er postkasserød), hvorefter man noterer sig, hvilken ændring der genererede flest konverteringer.
- Føler kunden ikke, de kan stole på dig, så tester man forskellige tillidskomponenter (anmeldelser, referencer, kundeudtalelser, og lignende).
- Kan kunderne ikke finde det produkt, de søger, så tester man forskellige ændringer, der kan gøre vejen til produktet tydligere.
- Synes kunderne, at noget er for dyrt, så tester man forskellige priser eller tilbud.
CRO er altså et værktøj, der stort set eliminerer gætteri og overlader beslutningerne til videnskab og statistisk sikkerhed.
Jeg har endnu aldrig hørt om en hjemmeside, der ikke øgede sin omsætning ved at implementere CRO
Så selvom CRO selvfølgelig er mere omfattende (og derfor også dyrere i udgangspunktet) end blot at få lavet en billig hjemmeside og lidt SEO, så er det altid (så vidt jeg ved) pengene værd. Det er ikke sjældent, at virksomheder kan fordoble eller tredoble deres online salg eller lead-generering, hvis der igangsættes et seriøst CRO-forløb.
Hvis du vil vide mere om CRO, så sig endelig til. Du kan skrive til mig på rasmus@rtjweb.dk.
Og ja, du kan selvfølgelig kontakte os, hvis du gerne vil starte en dialog om et evt. CRO-samarbejde med mig og RTJ Web.
Tak, fordi du læste med. 🙂